BMW Seria 1 F40 – kompakt premium w nowym wydaniu
BMW Seria 1 F40 to trzecia generacja kompaktowego modelu bawarskiej marki, zaprezentowana w 2019 roku. To samochód, który wzbudził niemałe emocje wśród fanów marki – po raz pierwszy w historii „jedynka” otrzymała napęd na przód. Czy mimo tej zmiany wciąż zasługuje na miano prawdziwego BMW? Sprawdźmy, co oferuje ten nowoczesny kompakt premium.
Design i wnętrze
Stylistycznie BMW Seria 1 F40 różni się znacznie od poprzedników. Krótsza maska, wyższy dach i bardziej muskularne proporcje nadają mu nowoczesnego, dynamicznego wyglądu. Charakterystyczne nerki w przednim grillu są teraz połączone, a z tyłu pojawiły się smukłe lampy LED. W porównaniu do generacji F20, nowy model jest bardziej przestronny – to efekt zastosowania poprzecznie ustawionego silnika i napędu na przednie koła.
Wnętrze to połączenie sportowego stylu i nowoczesnej technologii. Kierowcę otacza cyfrowy zestaw wskaźników BMW Live Cockpit, centralny ekran o przekątnej do 10,25 cala oraz nowy system multimedialny iDrive 7.0. Materiały wykończeniowe stoją na wysokim poziomie, a ergonomia typowa dla BMW – wszystko jest tam, gdzie powinno. W porównaniu z poprzednikiem poprawiono przestrzeń na nogi z tyłu i pojemność bagażnika – teraz to 380 litrów.
BMW seria 1 M pakiet
BMW Seria 1 F40 z „M Pakietem” to samochód z pakietem stylistycznym inspirowanym sportowymi modelami M, który obejmuje wizualne i funkcjonalne zmiany takie jak sportowe zderzaki, progi, felgi, sportowe fotele, kierownicę i często ciemną podsufitkę. Pakiet nie oznacza, że samochód jest pełnoprawnym, sportowym modelem „M”, ale nadaje mu bardziej agresywny wygląd i sportowe akcenty
Silniki i osiągi
| Model | Moc | Rok produkcji | 0-100 km/h | V-max | Spalanie |
|---|---|---|---|---|---|
| 16i 1.5 | 109 KM | 2020-2024 | 10,6 s | 190 km/h | 6,0 l/100 km |
| 18i 1.5 | 140 KM | 2019-2020 | 8,5 s | 210 km/h | 6,2 l/100 km |
| 18i 1.5 | 136 KM | 2020-2024 | 8,7 s | 210 km/h | 6,0 l/100 km |
| 20i 2.0 | 178 KM | 2020-2024 | 6,7 s | 235 km/h | 6,6 l/100 km |
| 16d 1.5 | 116 KM | 2019-2024 | 10,5 s | 190 km/h | 4,6 l/100 km |
| 18d 2.0 | 150 KM | 2019-2024 | 8,7 s | 210 km/h | 5,0 l/100 km |
| 20d 2.0 | 190 KM | 2019-2024 | 7,5 s | 220 km/h | 5,2 l/100 km |
Wszystkie silniki współpracują z 6-biegową skrzynią manualną lub 7- albo 8-biegową automatyczną. Napęd xDrive dostępny jest w mocniejszych wersjach benzynowych i diesla, co poprawia trakcję w trudnych warunkach.
Komfort, prowadzenie i technologie
Choć BMW Seria 1 F40 przeszła z napędu tylnego na przedni, zachowała sportowy charakter prowadzenia. Zawieszenie zestrojono tak, by auto zachowywało się stabilnie, a układ kierowniczy pozostał precyzyjny. Wersje z adaptacyjnym zawieszeniem i pakietem M Sport oferują wyjątkowo dobre prowadzenie jak na klasę kompaktową.
Pod względem technologii BMW F40 nie odstaje od większych modeli. Systemy wspomagające kierowcę obejmują m.in. asystenta pasa ruchu, aktywny tempomat, automatyczne parkowanie i ostrzeganie o kolizji. W kabinie dostępne są opcje takie jak oświetlenie ambientowe, panoramiczny dach czy system audio Harman Kardon.
Zalety i wady
Zalety:
- Nowoczesny wygląd i wysokiej jakości wnętrze
- Zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa
- Dobre osiągi, szczególnie w wersji M135i xDrive
- Większa przestrzeń we wnętrzu niż w poprzednich generacjach
Wady:
- Brak napędu na tył – dla purystów BMW to duży minus
- Twardsze zawieszenie w wersjach M Sport
- Wyższa cena w porównaniu do konkurencji
Czy warto kupić BMW Seria 1 F40?
Nowa generacja „jedynki” pokazuje, że BMW potrafi połączyć praktyczność z emocjami. BMW F40 to dobrze wykonany, dynamiczny i komfortowy kompakt premium, który świetnie sprawdzi się w mieście i na trasie. Zmiana napędu nie odebrała mu charakteru – nadal prowadzi się pewnie i precyzyjnie.

