Porsche Taycan – pierwszy elektryczny model marki
Rok 2019 był przełomowy dla Porsche, ponieważ wtedy niemiecka marka zaprezentowała swojego pierwszego w pełni elektrycznego sedana – Taycana. Auto, które od początku miało konkurować z Teslą Model S i Mercedesem EQS, wniosło do segmentu luksusowych elektryków sportowy charakter typowy dla Porsche. W 2024 roku model przeszedł lifting, który przyniósł odświeżone reflektory, przeprojektowane zderzaki oraz opcjonalny podświetlany napis z tyłu. Taycan pozostaje jednym z najważniejszych filarów strategii elektryfikacji Porsche, obok hybrydowych modeli Panamera i Cayenne.
Wygląd zewnętrzny i wymiary
Design Porsche Taycan to połączenie klasyki i nowoczesności. Sylwetka inspirowana Panamerą wyróżnia się głęboko opadającą maską, muskularnymi błotnikami oraz wklęsłymi bokami. Z tyłu znajdziemy charakterystyczny świetlny pas z wkomponowanym logotypem Porsche. Sedan Taycan ma klasyczną pokrywę bagażnika, a bardziej praktyczne rozwiązanie oferują wersje kombi – Sport Turismo i Cross Turismo. Ta ostatnia ma dodatkowe elementy terenowe, takie jak plastikowe osłony nadkoli i zderzaków.
| Pojazd | Długość | Szerokość | Wysokość | Rozstaw osi | Bagażnik (przód/tył) |
|---|---|---|---|---|---|
| Porsche Taycan | 4,96 m | 1,96 m | 1,39 m | 2,90 m | 84 l / 407 l |
| Porsche Taycan Sport Turismo | 4,96 m | 1,96 m | 1,40 m | 2,90 m | 84 l / 446 l |
| Porsche Taycan Cross Turismo | 4,97 m | 1,96 m | 1,41 m | 2,90 m | 84 l / 446 l |
Wnętrze i technologie
Kabina Porsche Taycan łączy innowacje cyfrowe z charakterystycznym dla marki luksusem. Za kierownicą znajduje się 16,8-calowy zakrzywiony ekran zastępujący klasyczne wskaźniki. Centralny 10,9-calowy wyświetlacz multimedialny można uzupełnić o dodatkowy ekran pasażera. Konsola środkowa została wyposażona w dotykowy moduł obsługi, a system reaguje także na komendy głosowe, rozpoczynane od „Hej Porsche”. Wykończenie wnętrza, jak zawsze u Porsche, stoi na najwyższym poziomie – dostępne są wersje zarówno skórzane, jak i wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Praktyczność zwiększają dwa bagażniki – przedni o pojemności 84 litrów oraz tylny (407–446 litrów zależnie od wersji).
Silniki i osiągi Porsche Taycan
Porsche Taycan dostępny jest w wielu wariantach napędowych – od podstawowej wersji z napędem na tył, aż po ekstremalne Turbo GT. W zależności od wybranej konfiguracji moc wynosi od 408 KM do ponad 1000 KM w trybie Overboost. Akumulatory dostępne są w dwóch rozmiarach – standardowym (89 kWh) i Performance Plus (105 kWh). Najmocniejsze wersje, takie jak Turbo S czy Turbo GT, przyspieszają do 100 km/h w czasie około 2,3–2,4 sekundy, co stawia Taycana w gronie najszybszych aut elektrycznych na świecie.
| Wersja | Moc | Bateria | Zasięg (WLTP) | 0–100 km/h | Prędkość maks. |
|---|---|---|---|---|---|
| Taycan | 435 KM | 89 kWh | 590 km | 4,8 s | 230 km/h |
| Taycan 4S | 544 KM | 89 kWh | 557 km | 3,7 s | 250 km/h |
| Taycan GTS | 700 KM | 105 kWh | 628 km | 3,3 s | 250 km/h |
| Taycan Turbo | 884 KM | 105 kWh | 630 km | 2,7 s | 260 km/h |
| Taycan Turbo S | 952 KM | 105 kWh | 630 km | 2,4 s | 260 km/h |
| Taycan Turbo GT | 1034 KM | 105 kWh | 555 km | 2,3 s | 290–305 km/h |
Ładowanie i bateria
Porsche Taycan jest liderem w dziedzinie technologii ładowania. Dzięki instalacji 800 V samochód może korzystać z ultraszybkich ładowarek o mocy 320 kW. Oznacza to, że przejście od 10 do 80% pojemności baterii zajmuje jedynie 18 minut. Pełne naładowanie z domowego gniazda prądu przemiennego 11 kW trwa około 11 godzin. W zależności od wersji i baterii, zasięg Taycana wynosi od 555 km w odmianie Turbo GT do 678 km w wariancie z akumulatorem Performance Plus.
Podsumowanie
Porsche Taycan 2024 to samochód, który łączy sportowe DNA marki z najnowocześniejszą technologią napędu elektrycznego. Szeroka gama wersji – od podstawowych po ekstremalne Turbo GT – pozwala dopasować auto do różnych potrzeb kierowców. Taycan nie tylko imponuje osiągami, ale również oferuje komfort, nowoczesne technologie i praktyczność, szczególnie w odmianach Sport Turismo i Cross Turismo. Porsche potwierdza tym modelem, że elektromobilność nie oznacza rezygnacji z emocji, a przyszłość marki może być jeszcze bardziej ekscytująca.

