Porsche Taycan – pierwszy elektryczny model marki

Rok 2019 był przełomowy dla Porsche, ponieważ wtedy niemiecka marka zaprezentowała swojego pierwszego w pełni elektrycznego sedana – Taycana. Auto, które od początku miało konkurować z Teslą Model S i Mercedesem EQS, wniosło do segmentu luksusowych elektryków sportowy charakter typowy dla Porsche. W 2024 roku model przeszedł lifting, który przyniósł odświeżone reflektory, przeprojektowane zderzaki oraz opcjonalny podświetlany napis z tyłu. Taycan pozostaje jednym z najważniejszych filarów strategii elektryfikacji Porsche, obok hybrydowych modeli Panamera i Cayenne.

Wygląd zewnętrzny i wymiary

Design Porsche Taycan to połączenie klasyki i nowoczesności. Sylwetka inspirowana Panamerą wyróżnia się głęboko opadającą maską, muskularnymi błotnikami oraz wklęsłymi bokami. Z tyłu znajdziemy charakterystyczny świetlny pas z wkomponowanym logotypem Porsche. Sedan Taycan ma klasyczną pokrywę bagażnika, a bardziej praktyczne rozwiązanie oferują wersje kombi – Sport Turismo i Cross Turismo. Ta ostatnia ma dodatkowe elementy terenowe, takie jak plastikowe osłony nadkoli i zderzaków.

PojazdDługośćSzerokośćWysokośćRozstaw osiBagażnik (przód/tył)
Porsche Taycan4,96 m1,96 m1,39 m2,90 m84 l / 407 l
Porsche Taycan Sport Turismo4,96 m1,96 m1,40 m2,90 m84 l / 446 l
Porsche Taycan Cross Turismo4,97 m1,96 m1,41 m2,90 m84 l / 446 l

Wnętrze i technologie

Kabina Porsche Taycan łączy innowacje cyfrowe z charakterystycznym dla marki luksusem. Za kierownicą znajduje się 16,8-calowy zakrzywiony ekran zastępujący klasyczne wskaźniki. Centralny 10,9-calowy wyświetlacz multimedialny można uzupełnić o dodatkowy ekran pasażera. Konsola środkowa została wyposażona w dotykowy moduł obsługi, a system reaguje także na komendy głosowe, rozpoczynane od „Hej Porsche”. Wykończenie wnętrza, jak zawsze u Porsche, stoi na najwyższym poziomie – dostępne są wersje zarówno skórzane, jak i wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Praktyczność zwiększają dwa bagażniki – przedni o pojemności 84 litrów oraz tylny (407–446 litrów zależnie od wersji).

Silniki i osiągi Porsche Taycan

Porsche Taycan dostępny jest w wielu wariantach napędowych – od podstawowej wersji z napędem na tył, aż po ekstremalne Turbo GT. W zależności od wybranej konfiguracji moc wynosi od 408 KM do ponad 1000 KM w trybie Overboost. Akumulatory dostępne są w dwóch rozmiarach – standardowym (89 kWh) i Performance Plus (105 kWh). Najmocniejsze wersje, takie jak Turbo S czy Turbo GT, przyspieszają do 100 km/h w czasie około 2,3–2,4 sekundy, co stawia Taycana w gronie najszybszych aut elektrycznych na świecie.

WersjaMocBateriaZasięg (WLTP)0–100 km/hPrędkość maks.
Taycan435 KM89 kWh590 km4,8 s230 km/h
Taycan 4S544 KM89 kWh557 km3,7 s250 km/h
Taycan GTS700 KM105 kWh628 km3,3 s250 km/h
Taycan Turbo884 KM105 kWh630 km2,7 s260 km/h
Taycan Turbo S952 KM105 kWh630 km2,4 s260 km/h
Taycan Turbo GT1034 KM105 kWh555 km2,3 s290–305 km/h

Ładowanie i bateria

Porsche Taycan jest liderem w dziedzinie technologii ładowania. Dzięki instalacji 800 V samochód może korzystać z ultraszybkich ładowarek o mocy 320 kW. Oznacza to, że przejście od 10 do 80% pojemności baterii zajmuje jedynie 18 minut. Pełne naładowanie z domowego gniazda prądu przemiennego 11 kW trwa około 11 godzin. W zależności od wersji i baterii, zasięg Taycana wynosi od 555 km w odmianie Turbo GT do 678 km w wariancie z akumulatorem Performance Plus.

Podsumowanie

Porsche Taycan 2024 to samochód, który łączy sportowe DNA marki z najnowocześniejszą technologią napędu elektrycznego. Szeroka gama wersji – od podstawowych po ekstremalne Turbo GT – pozwala dopasować auto do różnych potrzeb kierowców. Taycan nie tylko imponuje osiągami, ale również oferuje komfort, nowoczesne technologie i praktyczność, szczególnie w odmianach Sport Turismo i Cross Turismo. Porsche potwierdza tym modelem, że elektromobilność nie oznacza rezygnacji z emocji, a przyszłość marki może być jeszcze bardziej ekscytująca.